Biztosan gondolkodtál már rajta, hogy hogyan lesz olyan tökéletes bőre mindenkinek az óriásplakátokon, reklámokban? Valamint azon, hogy miért kell nekem egy hét arra, hogy odaadjam az elkészült képeket?
Miután végeztem a helyszínen vagy a stúdióban a fotózással otthon egy nagy, kalibrált, színhelyes monitoron csinálok egy technikai előválogatást, hogy csak olyan képekből kelljen válogatnod, ami minőségileg elegendően jó. Kidobom az életlen képeket, meg azokat amelyeknél nem villant a vaku vagy más ment javíthatatlanul félre. Körülbelül 400-600 képet tudok egyébként egy óra alatt kiválogatni.
Mivel minden képemet "nyers" formátumban készítem, így át kell, hogy alakítsam őket a szokásos mindenki által használt jpeg formátumra. Ez az átalakítás viszont sok beállítást igényel, mivel meg kell határoznom, hogy az eredeti jelenetben lévő fényerősségek, színek milyen árnyalattá alakuljanak a kész képen. Mennyire legyenek sötétek az árnyékok és mennyire legyenek részletek a világos részeken, hogyan leszenek szépek a színek?
A két legfontosabb paraméter a kontraszt és a fehéregyensúly. Minél nagyobb a kontraszt annál nagyobb a különbség a képen a legfeketébb és a legfehérebb pont között. Fontos, hogy a kép a végén elég kontrasztos legyen, de a részletek ne vesszenek el a fekete és fehér részeken.
A fehéregyensúly pedig azt korrigálja, hogy milyen színű fényforrás világította meg a témát. Egy zöldes színű neon fénycsőnél, egy sárgás színű naplementében és egy kékes színű felhős időben készült képnél is szép bőrszíneknek kell lenniük az elkészült képen.
Ezeken a korrekciókon kívül a képet meg is szoktam vágni, ha szükséges és sokszor egyedileg a téma és a szándékom szerint kiemelek egyes részleteket is, esetleg elsötétítek zavaró részeket. Valamint, beállítom az élesítést és a zajszűrést is. Végül pedig eltüntetem a fényképezőgép szenzorára került koszok miatt keletkezett foltokat, hogy a kép technikai minősége kifogástalan legyen.
Itt egy nyers kép:
A stúdióban ilyesmi képek szoktak születni, ezekből kell megcsinálnom a végleges változatot. Már ennek is jól kell kinéznie, de itt még sok minden korrigálható.
Itt túl sok az üres tér baloldalt a képen és alig látszik valami a ruha és a haj részleteiből.
Itt van a kép utómunka után:
Így már sokkal jobb, pedig mindössze 1-2 perc munkát raktam bele a válogatáson kívül idáig. Egy esküvőnél a képek nagy része ilyen állapotig jut el, ami 400-500 kép esetén 6 és fél - 8 és fél óra munka nekem a válogatáson felül! Egyébként úgy gondolom, hogy én elég gyors vagyok és azon kevesek közé tartozom akik szeretik ezt a részét is a munkának. :)
Ezen a képen a legnagyobb probléma, hogy a modellem bőre nem elég tiszta, sima. Ha egy-két pattanás van, akkor azt még meg szoktam csinálni utómunka címen, de ezen a példán nem ez a helyzet.
Itt kell legalább egy alap bőrretus, azaz egyesével el kell tüntetnem az összes bőrhibát. Itt az eredmény:
Ennek a lépésnek az időigénye nagyon függ a modelltől, de ritka, hogy 5 percnél többet töltsek egy képpel. Ez viszont ugye már a 2-3x annyi idő, mint amennyit a sima utómunkával töltöttem, itt már nem érdemes megállni. Ha még 5-7 percet hozzáteszek akkor teljesen ki tudom retusálni a képet.
A retus a bőrhibák eltüntetésén kívül abból áll, hogy kiegyenlítem a bőrön a színkülönbségeket, rendbe rakom a sminket, esetleg fehérítem a szemeket és szelektíven világosítok, sötétítek, élesítek, hogy kiemeljem a modellem előnyös vonásait.
Miután mindezt megcsináltam képenként összesen 10-15 perc alatt ilyesmi végeredmény keletkezik:
Szerintem megéri belefektetni ennyi időt egy alapból jó képbe. Azt gondolom, hogy ez azért alapvetően a valóság maradt, nem kezdtem el a modellemet vékonyabbra torzítani, nem változtattam meg a szemszínét, szemének méretét... csak letisztítottam az aktuális bőrhibáit és kicsit kiemeltem a karakterének az előnyös részeit. (Persze, ha igény van rá, akkor nekiállok a valóságtól elrugaszkodottabb módosításoknak is.)
A csomagjaimban viszont azért szerepel viszonylag kevés retusált kép, mert igaz, hogy egy kép esetén nem tűnik soknak a 10-15 perc, de 4-6 kép esetén ez már egy óra munka nekem a fotózás után!
Remélem tetszett ez a kis betekintés a digitális sötétkamrámba!
Itt van a különbség a csak utómunkázott és a retusált kép között még egyszer. Neked melyik tetszik? Megéri a plusz munkát a retus?
Comments